mandag 24. september 2012

Livet i staten der alt er litt større

Nå har jeg vært i Texas i to uker, og de ukene har vært fylt med mye rart. Dagen jeg kom hit mistet jeg flyet fra Dallas til Waco, slik at vertsmor (+hennes to nieser, Courtney og Sarah) måtte kjøre to timer fra Waco til Dallas for å hente meg. Da jeg kom frem ble jeg møtt av noen kjempeblide mennesker som ønsket meg velkommen til Texas.
Siden jeg ikke hadde spist på fire-fem timer dro vi til IHOP (International House of Pancakes) og spiste litt før turen gikk videre til Teague. Siden jeg er selverklert datanerd hadde jeg sjekka litt rundt på adressen jeg hadde fått oppgitt at jeg skulle bo på, og så at jeg skulle bo i et nabolag. Med andre ord skjønte jeg ingenting når Nancy begynte å kjøre langt inni skogen frem til en hytte. Jeg var egentlig litt for trøtt til å bry meg så mye, siden jeg hadde sovet lite siden jeg dro hjemmefra. Jeg ble vist frem til rommet jeg skal bo på i 9 måneder:

Var litt bekymra for at jeg skulle få liten seng når jeg kom hit, men det var jo ingen grunn til bekymring i det hele tatt :) Fikk også stort skap med plass til alle klærne jeg tok med fra Norge (altså tre-fire t-skjorter og en bukse)

Dagen etterpå dro vi hjem til Courtney, der jeg ble møtt av Kyle, Karen og Ronnie. Jeg har tilbragt de to siste helgene hos de siden det er litt mer å gjøre der enn hos Nancy. De har 5 hunder, en katt og en hest, noe som utrolig nok er vanlig her borte. Nancy har to hunder - en pølsehund som heter Joy og en svart som jeg ikke husker hva heter.
Etter vi hadde vært og droppet av Courtney, dro vi til Waco siden jeg ikke fikk med meg bagasjen da jeg ble henta i Dallas. Etter et gledelig gjensyn med amrikakofferten tok vi turen til noen andre familiemedlemmer av Nancy. De har en tysk utvekslingsstudent som heter Nico. Familien til Nancy er ganske kul, for det er så mange kids på min alder. Der Nico bor, bor det en dude som er like gammel som meg, og to som er litt yngre. Kyle og Courtney er også på min alder, Sarah er 14, og broren hennes er 15, altså er det litt annerledes enn hjemme i Norge der de enten er 6 år og yngre eller 20 år og eldre. 

Etter masse kjøring rundt dro vi hjem og jeg fikk endelig spist litt Kvikk Lunsj-sjokolade :) 
Dagen etterpå skulle jeg begynne på skolen - Groesbeck high school - og gikk der et par skoletimer, før navnet mitt ble kalt på høyttaleranlegget og jeg måtte gå til rådgiver for å få beskjed om at jeg ikke fikk gå der allikevel siden jeg ikke bodde innenfor skoledistriktet. Etter litt tid kom min local rep og henta meg, og vi dro hjem til henne frem til vi kunne dra til en annen high school - Teague high school. Den lokale representanten er russisk, pluss at hun snakker fort, så jeg fikk ikke med meg halvparten av hva hun sa på veien til Teague... Da vi kom dit gikk det fint med innskriving og alt sånn, og jeg fikk timeplan og alt ordna seg helt fint. Jeg er altså herved senior ved Teague High School :) 

På Teague starta jeg litt på volleyball, men skjønte greit fort at jeg ikke likte det, siden jeg bare ble smådeppa av å være på volleyballtreninger. Så jeg spiller ikke noe skolesport enda, men jeg venter til sofballsesongen starter.

Dagene på Teague high er noen ganger litt seige, siden jeg har athletics (gym, bare litt hardere) i 2. time, og engelsk med alle seniorgutta etter det, og alle som kjenner meg vet jo at jeg mer eller mindre likner på en tomat enten når jeg trener eller når jeg er flau. Altså er det dobbelt opp i engelsktimen.
Resten av dagen går fort med Wildlife i 4. time, art i femte, lunsj, så psykologi (favorittfaget), US history, og så matte. Dagen slutter klokka 15:25, og jeg blir henta av Nancy. Dagene er ganske like siden timeplanen er lik hver dag. 

Men har hatt litt sånne "firsts" siden jeg kom hit. Altså har jeg spist en Twinkie for første gang.
Det er mer eller mindre en deigklump med krem inni. Ikke sånn supergod

Har vært på Wal Mart for første gang:
Det er en butikkjede der butikkene er på størrelse med Bauhaus og er fylt opp til randen med alt mulig rart. Det er liksom Meny, Biltema, Siba, Cubus, Nille, Norli, Økonomisko og Vita pressa sammen i en stoooor butikk. Og alt er billig! Idag handla jeg 6 t-skjorter, ost, skinke, godis og litt annet, og det kosta til sammen 250 kr. Yep, billigbillig. 
Dro på fisketur (det var ikke for første gang da) og fikk 2 fisk! Fiska sammen med Kyle og fetteren og kusina hans, og Kyle fikk bare 1 fisk, så han ble furt og ville dra hjem igjen.. Hehehehe
 På fredag ble jeg med Kyle, Courtney, Karen og Sarah på footballkamp i Wortham. (Kyle og Courtney går på skole der)

Kampen var litt kjedelig, men det funka fett fordet :) 
På lørdag dro vi til broren til Kyle og Court, og han har masse valper <3 iiih,
Så ja, det var det som har skjedd hittil. Gjør det bra på skolen også hvis det var noen som lurte, har ikke stryki i noen fag enda, selv om matten er ganske vanskelig...
Drepte forresten skorpion nummer to da jeg kom hjem istad. Skulle til å henge opp t-skjortene jeg kjøpte på Wal-Mart da den kravlet oppover veggen.. FREM MED INSEKTSSPRAY tenkte jeg siden jeg er megaflink til å tenke rasjonelt i stressende situasjoner... Hehe, tulla. Men jeg spraya skorpionen da, og den døde. Heldigvis!

Føler meg veldig hjemme her nå, så tror de neste 9 månedene kommer til å gå fort :)

Og du må gjerne føle deg tvunget til å føle meg på twitter eller Instagram (@rypis) for litt oppdateringer og slikt.
Men takk for meg og gratulerer hvis du gadd å lese hele innlegget :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar