mandag 31. desember 2012

USAsk jul

God jul, merry christmas, joyeux noël, froehliche weihnachten, feliz navidad, linksmu kaledu. Jul finnes på så utallige forskjellige språk og kulturer, og i år har jeg opplevd en annerledes jul; en amerikansk jul. Hjemme er jeg vandt til å se på Grevinnen og Hovmesteren lille julaften, våkne neste dag og ha helt vondt i magen hele dagen fordi jeg gleder meg så innmari til ribbe, medisterkaker, riskrem, sjokolade, pakker og hygge. Er vandt til å småspise sprø svor imens mamma og pappa stresser rundt kjøkkenet for å klargjøre julemiddagen, er vandt til å ville få mandelen i riskremen for å få marsipangrisen (selv om jeg ikke liker marsipan), og er vandt til en fantastisk kveld med familien.

I år derimot har jula vært ganske annerledes. Lille julaften var slik som alle andre søndager (nesten); vi tok litt julebilder, så spiste vi en god søndagsmiddag, så litt på TV og la oss til å sove. Julaften var derimot litt mer spennende. Jeg sov lenge, og når jeg ble våknet var det tid for å skype med familien hjemme da de åpnet pakker en etter en. Kjente hjemmelengselen stakk litt når jeg så kjære gromfamilien.. Jeg fikk også åpne et par pakker imens vi skypet, og fikk masse sjokolade (er det en ting amerikanere ikke skjønner seg på så er det god sjokolade). Ga litt til amerikanerne, og tror kanskje de likte det.
Etter skypinga var det å sette i gang med matlaging, småretter til sammenkomst med litt forskjellige medlemmer av familien til Nancy. De lager sånn sykt god dip her, tror det er philadelphiaost med noe sånn tomatgreier, sykt god. Sååååå spiste meg mett på sjokolade og sånn dip med Fritos. 
Etter mat var det åpning av noen pakker, fikk masse fint! Nesten litt overveldet - fremmed nordmann som kom for 4 måneder siden får mer enn 1 gave :) 
Etter pakkeåpning spilte vi litt Uno, Dominoes og Jenga (sånn spill der man skal ta ut en kloss fra et tårn uten at det faller) ooog jeg slo absolutt alle i Jenga. Hehehehe. 
Neste morgen, 25. desember åpnet jeg, Courtney og Kyle resten av pakkene vi ikke åpnet på julaften.
Etter det var det storinnrykk med besøk fra alle kanter, og kvelden endte ikke før folk ikke gadd å spille dominoes lenger, så omtrent rundt 22:30. Laaang dag.
Det var den amerikanske julen jeg hadde, føltes ikke like spesiell som den gode, gamle og norske julen jeg pleier å feire, men det er vel greit med litt forandring en gang i blandt :)

Slenger med et par bilder fra julebildegreiene vi tok på lille julaften:

Courtney og meg


Kyle ser forferdelig fornøyd ut :)


 Prøvde å få til et fint bilde med en julebelysning som skal se ut som en oljebrønn, men det funka ikke så bra..

Kyle og Courtney :)
Juletreet i Wortham - får juletreet i Norge til å se ut som det har blitt skamklipt av en berusa saueklipper.


1 kommentar: